התעללות בקטין ופגיעה חמורה בזכויותיו ובטובתו בחסות הרווחה, שמנסה לגזור קופון ולסחור בקטין, במקום להעבירו ולו זמנית למשמורת אביו… כך עולה מהפוסט שפרסמה בדף הפייסבוק שלה, עורכת הדין מורן שבתי

להלן הפוסט של עורכת דין מורן שבתי.

מורן תמונה

מי שעוקב אחרי הפוסטים שלי יודע שמעולם לא העליתי לכאן מקרה שקשור בתיק שמתנהל אצלי במשרד.

עמוד זה הוקם בשביל להציף לתודעה את המצב המשפטי העגום והכאוס בנוגע להליכי גירושין ולתת מענה לשאלות שמטרידות את אלה שנפל בגורלם להיות חלק מתהליכים אלה.

אחרי ההקדמה הזו, אתאר לכם מקרה שהגיע אלי היום.

אני מדגישה שמקרה זה עבר תחת ידי, כך שכל מה שאני אומרת לכם כאן זה מידיעה אישית וליווי אישי למאורעות ההזויים שיתוארו להלן… יקרא הציבור וישפוט.

****

את התופעה של ניכור הורי כולכם כבר מכירים לצערנו.
את התופעה של תלונות שוא גם.
את הקלות הבלתי נסבלת של קליטת ובירור תלונה שמוגשת נגד גבר, תהיה רחוקה מהאמת ככל שתהיה.
היינו מצפים שמדינה שזועקת לשוויון תנהג שוויון גם בתלונות הפוכות. אלא שלא היא.

*******

ילד בן 13 מתקשר לאביו כבר כמה ימים וטוען שאימא מתעללת בו.

מה זה מתעללת? מזניחה אותו, מרעיבה אותו, סוגרת אותו, מקללת אותו ואוסרת על אחיו לדבר אתו.

הכל מתועד בהודעות טקסט והקלטות שיחות מהילד ואישור לדברים משיחות עם אחיו הקטנים.

למה אני קוראת לזה התעללות?

כי אם אשה הייתה טוענת כלפי בעלה רק לרכיב אחד ממה שהוזכר כאן, הוא כבר היה עצור ומורחק מהבית. אפילו בלי משפט. לא כל שכן בלי הוכחות.

האב, נוהג כמו שכל אב שפוי היה נוהג ואומר לילד תארוז תיק ונוסע לאסוף אותו כשבמקביל זוגתו מכינה לילד חדר ומיטה נוחה וארוחת ערב.
האב מגיע לבית האם, האם אומרת לו תעוף מכאן או שאני מזמינה משטרה.
האב אומר לה אין לך עילה להזמין משטרה, היא אומרת אני אמצא עילה וגם אדאג שיהיה צו הרחקה. הכל מתועד.

האב מבקש למנוע מילדיו סצנה של משטרה, ועוזב את המקום.

שולח הודעה לילד שמחכה לו פינה חמה ושירגיש מוגן לבוא הביתה בכל עת.

הילד מגיע לבית האב באוטובוס. בוכה ועם שטפי דם כחולים בידיים ובגב.
הילד יושב לאכול כשהוא מספר בדמעות שהוא גרם לאחים שלו לבכות והוא מרגיש אשם.

תוך כדי הניסיונות להרגיע אותו דפיקות בדלת.
משטרה. תחזיר את הילד.
למה? משמורת אצל האם. קח אותו בימים שלך.
האבא: הוא בן 13
השוטר: זה לא עניין שלי
האבא: הוא טוען שהאמא מתעללת בו. יש עליו סימני אלימות
השוטר: תחזיר את הילד. אח"כ תגיש תלונה אם בא לך
האבא: אפשר לתת לו קודם לסיים לאכול?
משטרה: קח כמה דקות
הילד מנסה לברוח מדלת המטבח.
האבא: תנו לי להרגיע אותו. תוך שעה אני מחזיר אותו לבית האם.
משטרה: לא. אתה יכול לבוא אתנו. לא לבד.
הכל מתועד. כל זה מאתמול.

האב מלווה את הילד הביתה וממשיך עם השוטרים להגיש תלונה במשטרה תוך שהוא מציג עדויות.

****

תחושת בטן אומרת לי שהתיק הזה עומד להיסגר מחוסר עניין לציבור.

כמובן שנילחם על בירור העובדות עד תום. אבל בינינו, הנזק כבר נעשה.

***

היום, 23.7.2015, בבוקר, האב ניגש לרווחה לדווח על קטין נזקק.
הרווחה עשתה את העבודה, אין מה לדבר. הגיעה לבית האם בהפתעה. מצאה ארבעה ילדים מוזנחים, בית מוזנח והאם נעדרת. איפה היא? חברה באה לאסוף אותה בבוקר.

האב אומר לפקידת הרווחה זו אחריות שלך. תצילי לי את הילדים.

תני לי לקחת לפחות את הגדול, עם הקטנים היא יותר מסתדרת.

פקידת הרווחה אומרת לו לך תגיש בקשה להעברת משמורת, השופט יפנה לתסקיר, נציג את הממצאים שלנו.

רק מה שפקידת הרווחה לא יכולה להתגבר עליו הוא העובדה שהדברים האלה לוקחים זמן. אנחנו בפגרה. השופט לא יתחיל בכלל לדון לפני שיש תסקיר. את התסקיר הוא מפנה בכלל לפק"ס (פקידת סעד) לסדרי דין ולא לעובדת הרווחה שהתרשמה ישירות מהמקרה. לך תתחיל הכל מחדש. בינתיים הילד סובל.

****

האבא, בשאלת תם: את היית שם בעצמך. את הבנת שיש הזנחה. את מוזמנת לבוא גם אלי ולהתרשם. תני לי לקחת אותו.
עובדת הרווחה: ידי כבולות.
האבא: ואם אני לוקח אותו בכל זאת? תמנעי ממני?
עובדת הרווחה: אני לא… המשטרה…  אתה מסתכן בחטיפה.

****

חטיפה! לא פחות.
אבא ששירת בצבא, משלם מסים, משלם מזונות. אדם נורמטיבי לחלוטין ומועיל לחברה. מסתכן בחטיפה בכך שהוא מבקש לקחת אליו את הילד שלו! בן 13! שסובל מהתעללות והזנחה!

וכאן מגיע החלק המזעזע ביותר.

עובדת הרווחה, בנסיון לתת מענה יצירתי, מציעה לאב:

אם הילד ימשיך לדווח על הזנחה תביא אותו אלינו. נמצא לו מסגרת זמנית. שלא יסבול אצל האמא עד שדברים יתחילו לזוז.
האבא: למה מסגרת זמנית? אני אבא שלו! רוצה לתת לו בית חם.
עובדת הרווחה: זה מה שיש לי להציע לך כרגע.

****

הלאיתי אתכם בפרטים. בפרטי פרטים. זה המצב במדינת ישראל.

שימו לב מה הילד צריך לעבור,

שימו לב מה האבא צריך לעבור,

שימו לב כמה הדרך מייגעת ורצופה מכשולים בשביל בכלל לשקול את האבא כאופציה.
אך האם שהיא לא ראויה קיבלה משמורת על הילדים בקלות.
שימו לב, באילו קשיים נתקל אבא שמבקש להציל את הבן שלו.

מדינת ישראל 2015.
סדום ועמורה.

אודות הרשומה

כללי

כתיבת תגובה

